Katak.

Pernah tak dengar cerita pasal katak? Kfine, katak popular. Macam-macam dah cerita pasal katak en? But I find this one is very special and different. Cenggini cerita dia.

Ada seorang... katak! Ceh gotcha! Katak bukan orang :P Tak. Ada seorang petani ni. Sebelah rumah dia ada satu kolam. Dalam kolam tu ada ikan, ada rumpai air (?) dan ada katak. Tah lah, gue tak belajar Bio, so takde lah tahu sgt pasal ecosystem bagai ni, maaf. Dipendekkan cerita, petani ni, jap, tak best. Farmer, k, farmer. Farmer ni mcm fedap gila lah. Tiap-tiap hari mesti ada bunyi bising dari kolam tu. I mean, bunyi katak lah kan. Ikan berbunyi dah mcm cerita The Lorax pulak -.- So dia pun pergi bandar. Dia pergi sebuah restoran eksotik ni. Well, exotic. Mesti lah makan katak, ular, err tenggiling (?) dan sebagainya yg eksotik. Dia pun jumpa owner restaurant tu dan offer nak jual 500 katak kat dia. Owner tu mcm pelik, apahal byk sgt katak ni? Then farmer tu cakap, " Kat rumah saya tu bising sgt dgn bunyi katak. Esok saya akan datang dgn katak-katak tu. " Maka, mereka pun menandatangani kontrak jualbeli dan farmer tu pun balik.

Esoknya weh, owner tu tunggu farmer tu dtg. Tunggu punya tunggu, farmer tu pun dtg. Farmer tu masuk restaurant tu dgn tersengih-sengih. Kat tangan dia ada sebuah kotak. He handed the box to the owner. Owner tu pun buka kotak tu. Punya lah terkejut, ada 2 ekor katak je dlm kotak tu! Dia pun tanya, " Ha kau punya lah kerek semalam. Mana dia lagi 498 ekor? " Farmer tu dengan tersipu-sipu malunya menjawab, " Hee, aku ingatkan bising tu ada banyak. Rupanya 2 ekor ni yg buat bising selama ni. "

K, korg paham tak moral of the story ni? Mcm ni. Okay, let's imagine a situation where you are working very hard. Katakan lah, kau nak organise a farewell party for your class teacher. There'll be food ofc, singing performance, gifts etc. Penat-penat ni ha kau organise. Dah lah classmates bukan sume membantu. Ada yg buat bodoh, ada yg buat-buat mcm bukan sebahagian dari kelas. Mcm-mcm kerenah ada. Then ada la sorg, atau mungkin lebih makhluk yg mmg tak menyumbang apa-apa tapi boleh pulak bising-bising, mcm ni;

" Lagi berapa hari je nak buat majlis tu, baru takat ni usaha kau? "
" Ah kau. Kalau setakat buat kerja bad mood bagai, baik takyah buat. "
" Eh sesuai ke kita buat benda ni esok? Sorry lah lambat sumbang idea. Tapi mama kite cakap baik buat hari lain. "
" Betapa bersyukurnya aku bila benda ni dah habis. Takyah lah aku nak menghadap muka ________ (please fill in the blank with your name) tiap-tiap hari. "

Ha, bengang tak? My way to clear my mind from cakap-cakap org ni, is to recall the katak story above. Farmer tu bajet je ada 500 katak, padahal 2 ekor je. Tapi 2 ekor je pun dah boleh buat bising sampaikan dia marah. Relate lah dgn situasi kau. Bukan sume org pun yg bising-bising, kau dah nak down, nak marah? Baru 2,3 orang perlekehkan usaha kau, kau dah nak give up?

So, every time ada org bising-bising mcm tu, padahal kau tak duduk kat tempat aku, kau tak rasa betapa susahnya aku nak siapkan benda ni tanpa pertolongan ramai org especially KAU yg bising-bising tak tentu pasal tu, I bear in my mind, " Eleh, katak je tu. " and I smile. Lagi pun, innallaha ma'ana, kan? :) Allah tak tgk hasil, Allah tgk usaha.

To haters of mine,
dan mereka yg tak berguna nak kecil-kecilkan usaha aku demi korg,
KAU CUMA KATAK JE :P

Amek kau aku selongkar balik gambar Form 2 masa baru lepas clash :P
Kbye.

Comments

  1. Yeah, gua amat bersetuju.
    Bila situasi ini berlaku, katakan 'KATAK JE TU :p'

    ReplyDelete

Post a Comment

say nice things :)