INTEC, here I come! ^^

Assalamualaikum, my readers. Hoho berabad dah tak hapdet apa-apa, satg tetibe bajet ada readers dah pehal kau, Zaty? Hik hik, tetibe rasa AWKWARD. Rasa mcm tgh duduk berdua-dua dgn ex-boypgheng lepas tu tak tahu nak cakap apa. Heh. Punya teruk analogi. Ex-boypgheng pun takde hew hew.

Dah dah, Zaty. Cukup lah menggedik tu. Makanya ( baca slang Indon ) hari ini gue mau ceritain sesuatu ke kamu. Ha, kau. Lepas SPM ambik tuisyen belajar bahasa Indon. Kelas iolls *mata ke atas tangan ke dada* Hoi, serius tak boleh menulis ni. Jap.

Tarik nafas.

Hembus.

Akhirnya, segumpal karbon dioksida telah kulepaskan. Tenanglah wahai mindaku sayang.

So here it goes. Haha tetibe rasa nak delete apa yang telah ditulis di atas. Nampak sangat taksub dengan Mak Jemah -.- Hik hik, seperti yang tertera pada title, I'm going to INTEC. Yes, people. So soon kan? Well, at first, I didn't believe that I would receive the offer. Punyalah banyak org yang apply dan sungguh, Nur Musfirah Izzati tak pernah berharap pun. Yang saya lakukan cuma berdoa dan serah segala urusan pada Allah. And I still remember, the night before I got the offer, saya muhasabah diri sorang-sorang. Masa tu mintak sungguh-sungguh pada Dia, not for the offer jatuh ke atas riba, tetapi kekuatan yang luar biasa dan kekecewaan yang tak berpanjangan sekiranya bukan nasib untuk dapat fast track tu.

Okay, basically this is what I know bout the offer. Dia cenggini sebenarnya. MARA akan menaja sejumlah pemohon yang berjaya untuk program ni - Program Khas Pra-SPM. Ni untuk MRSM students, based on our trial result. Haha ya. Result yang tak semenggah tu. Dan trial yang saya jatuh sakit tu. Masa mula-mula MARA draf syarat kelayakan untuk apply, hoi sedihnya tak terkata. Sebab jauh api dari panggang untuk apply. Nak apply pun tak layak masa tu. Balik nangis masa solat Zuhur. Nangis depan Dia, Dia tak jemu hihi :)

Dan lepas tu kaunselor announce the latest syarat kelayakan. Masa tu a few days to graduate rasanya. Alhamdulillah, betul-betul pass nak apply. I mean, mmg sipi-sipi lepas. Yang tak lepas masa tu Accounts. Sebab dapat 69 B+ haha. Mula-mula mengada mintak A-. Memang lah tak lepas, kurang 1 markah -.- Hoho gila kau tak seronok bila dapat apply.

Tapi sungguh sikit pun tak mengharap. Sebab masa lepas exam Biology, which I didn't take :P, Pengetua jumpa semua student. Dia cakap MARA buka application untuk kali kedua. Sebab yang kitorang apply masa tu, cuma 1000++ je yang dapat. Hoi ada chance ke? -.- Dan mulalah sesi memanjatkan doa :)

Hehe I'm not already 18 pun masa nak daftar nanti. Dan saya tersangat lah clueless mengenai apa yang akan saya lalui di INTEC nanti. Tapi rasanya ADFP. Rasanya lah. Dan ingat lagi the day I found out my result. On FB pukul 5 petang. Tetibe je. Sebab sebelum tu tido, haha kantoi tido petang, dan termimpi tak dapat pun offer tu. Dan dan Nina update status yang dia dapat INTEC, found out thru e-mail. Terus check e-mail dan alhamdulillah :)

AAAAAAAAA! Dan menjerit kegembiraan seorang Nur Musfirah Izzati petang itu. Berlari ke bilik Mama, nangis haha. Suruh Haziq call Abah mintak balik cepat. Tetibe kena marah sebab Abah busy haha. Abah balik, lagi lah kena marah. " Kenapa suruh balik cepat? Tahu tak orang busy kat office? " Semua diam. Sebab Abah kalau marah lebih orang tengah PMS == " Akak dapat. " Terus tersenyum.

Dan sungguh rasa syukur dan gembira ni tak terkira. Despite banyak borang tak settle, keperluan tak siap and all sort of things yg mmg unfinished, saya mengerti ini merupakan rahmat dan ujian daripada Allah. Syukur dan sentiasa sedar, insya-Allah.

Till then, assalamualaikum :)

Alhamdulillah :)

Comments

  1. Assalamualaikum, akak.
    Apa syarat kelayakan ke INTEC yang latest? Macam mana akak apply INTEC? Bila selalunya INTEC announce permohonan?
    Thank you, akak. Kalau akak ada masa, do reply ASAP :)

    ReplyDelete

Post a Comment

say nice things :)