Gotta change for the better...

While I was surfing the Internet and wondering amende lagi aku nak update ni, blog dah mcm tandus je. Kalau tak update sekarang, bila lagi? Dah lah cuti tinggal 2 minggu. Nak siapkan SEM lagi, homework lagi. Dah lah aku langsung tak sentuh homework lps dpt result. Ish ish, poning kepalo den eh.

Ok let's drop that subject. Then gue pun buka lah Google Reader dan terbaca lah latest entry Kak Nisa Kay ni --> MasyaAllah bergenang air mata aku tengok video ni... Dan bagi seorg perempuan hati tisu seperti saya ni, jgn cakap bergenang, melimpah ruah banjir dah Johor *tetibee. Oh jap, nah video heart-touching, tears-dropping tuuu;



Oh buat masa ni gue tanak tgk video ni lagi. Tatau lah berapa liter lagi air mata yang akan ditumpahkan tsk tsk. Tapi tapi apa kena mengena " Gotta change for the better... " dgn video proposal?

Meh sini nak cerita. Jgn tipu lah kan. Sume perempuan yg menangis ke tersengih ke tergelak ke tengok video tu mesti ada rasa nak lelaki buat mcm tu jugak kat korg kan? Never give up utk dptkan korg tapi dgn cara yg sah. Melalui parents, those yg lagi kenal korg luar dalam dari kecik sampai besar.

Tapi bila fikir balik, cukup hebatkah kita nak dikurniakan pasangan mcm tu? Takyah pergi jauh lah nak fikir ibadat apa sume, cuba tgk penampilan diri sendiri ha. Kata muslimah pakai tudung apa sume, tapi tudung tak pernak mematuhi piawaian dan garis panduan Islam. Kalau pun labuh sampai dada, pakai baju fit sampai nampak shape body. Apa tu? <--- Cakap dgn diri sendiri.

" Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yg baik, dan laki-laki yg baik utk perempuan-perempuan yg baik (pula). Mereka itu bersih dari apa yg dituduhkan org. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yg mulia (surga) " - (26 : Surah An-Nur)

Rasanya kenapa Allah sebut " keji " dulu sebalum " baik "? Dunia zaman sekarang ni lebih byk dipenuhi oleh manusia yg keji daripada baik kan? Sebab tu lah saya nak berubah. Sampai bila nak mintak je lelaki yg baik utk membimbing kita ke Jannah kalau dari sekarang kita tak berusaha ke arah yg lebih baik? Kau baik, Insya-Allah laki kau pun baik. Faham? :)

As for the example lah kan, Kak Dena tu mmg contoh terbaik muslimah yg patut dicontohi. Pakai tudung tutup depan belakang. Baju sume stok longgar je. Ha, tudung siap tutup dagu tahu. Dari pandangan luar lah sbb saya tak kenal dia betul-betul. Mcm tu jgk lah org yg kita tak kenal akan judge kita. Diorg tgk luar sbb yg kenal luar dalam kita cuma Allah, family dan certain people je pun. Kan?

Bila saya nak pakai tudung tutup dada tutup bahagian belakang apa sume? Bila saya nak tinggalkan baju dan seluar ketat tu? Bila saya nak ubah attitude saya jadi lebih baik rajin dan sopan? Bila saya nak cukup solat 5 waktu sehari semalam? Bila saya nak tinggalkan aktiviti-aktiviti lagha sume ni? And here it is...

BILA SAYA BOLEH JADI MUSLIMAH YG SEMPURNA?

Ya, saya tahu. Jawapannya ada pada saya sendiri. Kalau bukan sekarang jugak saya berusaha dan berdoa, bila lagi? Ya, jgn tahu nak mintak je tapi tanak usaha, tanak doa. Dan jgn nak berdoa bila ada problem or bila nak request for something miracle je. Tiap-tiap hari kena doa, all the time. Awak-awak sume yg baca blog ni pun tlg doakan eh? Thanks

Dan kita akhiri post insaf yg panjang berjela ini dgn gambar tunang Kak Dena. Semoga berbahagia dgn tunang sehingga ke Jannah. Amin :)

Oh, Kak Dena, mintak izin guna gambar hee (Y)

Comments